Kommunicera med spelarna

286892_1436

Mitt första förslag till Svenska Spel var att göra verktyget ”spelkoll” obligatoriskt för alla som spelar med spelkort eller via spelkonto över internet. Idag är det frivilligt att ansluta sig till tjänsten vilket innebär att Svenska Spel inte har någon möjlighet att kommunicera med alla de som av olika anledningar har valt att inte ansluta sig till ”spelkoll”. I den gruppen finns naturligtvis många av de som skulle behöva en påminnelse om att de har ett spelbeteende som kan innebära problem.

Jag ser inga som helst nackdelar med att göra ”spelkoll” obligatoriskt. Låt alla få detta avancerade hjälpverktyg ”på köpet”. Svenska Spel envisas med att hävda att det endast är spelaren själv som kan sätta gränser och de tycker att det räcker med att tillhandahålla frivilliga hjälpverktyg. En problemspelare har tyvärr sällan den insikten och en spelberoende i desperationsfas vet nog inte ens om att det finns något som heter hjälpverktyg.

För att ”spelkoll” skall ge önskvärd effekt så är det av största vikt att Svenska Spel kommunicerar med de spelare som behöver det, på rätt sätt och i god tid. Det handlar om att uppmuntra till att göra självtest, kanske föreslå en spelpaus eller att hjälpa spelaren med att sätta en insättningsbudget som är ”lagom”. Det kan också handla om att informera om stödlinjen och olika behandlingsalternativ. Det viktigaste är att på lämpligaste sätt komma i kontakt med spelaren och informera om den observation man gjort och att det innebär någon form av konsekvens.

Vid uppenbart missbruk och kraftigt förändrat spelbeteende till det negativa så tycker jag att Svenska Spel skulle kunna förbereda spelaren på att spelkontot/kortet kan komma att bli spärrat. För att ”låsa upp” kontot igen skulle det kunna krävas att spelaren genomgår ett självtest och/eller har ett samtal med en ”spelrådgivare” eller stödlinjen.

Svenska Spel har tillsammans med Spelinstitutet utvecklat ett självtest. Det är 20 frågor och testet tar några minuter att genomföra. Det kan ge en vägledning om du är i riskzonen att utveckla ett spelberoende. Varför inte göra det obligatoriskt för alla spelare att en gång i halvåret genomföra detta test? Den friska spelaren upplever nog inte detta som en stor belastning. Många av de spelare som är i riskzonen skulle säkerligen få sig en tankeställare och kanske kan det sätta igång något hos honom som på sikt kan leda till sundare spelvanor.

Det viktigaste är att spelaren vet att han inte är helt anonym utan att det finns någon som håller lite koll på honom. Jag tror inte att det stör kundrelationen, utan snarare stärker den.

Jag funderar ibland på vad som hade hänt, om jag någon gång under alla år av missbruk, hade fått ett mail, ett telefonsamtal, eller ett brev där någon på Svenska Spel hade undrat om allt står rätt till? Hade jag lämnat Svenska Spel för en konkurrent? Knappast! Jag hade antagligen tvingats att lägga korten på bordet och ge upp…!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s