Begränsa reklamflödet

Nästa förslag på åtgärd till Svenska Spel handlar om att begränsa flödet av reklam och marknadsföring. Förra året spenderade Svenska Spel 321 miljoner kronor på reklam och det statliga spelbolaget hamnar år efter år på Sifos topp-10 lista över landets största reklamköpare.

Finansminister Anders Borg och folkhälsominister Maria Larsson skrev i en debattartikel i Svd från 2007 att ”aggressiv marknadsföring av spel borde förbjudas” och det skall bli intressant att se hur mediainvesteringarna har sett ut när innevarande år summeras.

Svenska Spel brukar motivera sina enorma reklaminvesteringar med att de är tvungna på grund av den ökade konkurrensen från utländska spelbolag och ett vanligt argument är att de måste öka sina mediainvesteringar om konkurrenterna gör det. Men argumentet börjar bli ihåligt då de största utländska spelbolagen faktiskt minskar sina reklaminvesteringar samtidigt som Svenska Spel ökar.

Reklamen är dessutom ofta vilseledande och inte direkt informativ om hur spelen är konstruerade. Reklamen ger en felaktig bild om slumpens betydelse och man vill göra gällande att den som vet mest vinner mest.

Den före detta finansministern Bo Ringholm uttalade sig i DN 2004 ”Det finns inget som tyder på att ökad reklam skulle medföra ett ökat spelande”, sa han. Man kan ju därför fråga sig varför Svenska Spel överhuvudtaget investerar dessa enorma summor på direktmarknadsföring?

Många jag talar med, såväl spelare som icke spelare, upplever samma sak. Det finns snart inga spelfria miljöer överhuvudtaget och Svenska Spels logga syns i princip överallt. Det börjar bli för mycket och rimmar illa med satsning på spelansvar. Svenska Spel talar mycket om kanalisering. De menar att reklamen skall syfta till att styra spelarna från farliga konkurrenter till säkra och ansvarstagande Svenska Spel!?

Man har på senare tid infört ”reklam som tar ansvar”. Det är en liten flärp i ena hörnet av reklamplatsen med uppmaningen ”spela lagom” och de informerar i annonskampanjer om att det endast är spelaren själv som kan göra bedömningen om vad som är lagom. Om du som omdömeslös spelmissbrukare spenderar miljonbelopp på spel så har alltså det statliga spelbolaget inga problem med det. De har ju sagt att du skall ”spela lagom”.

Vidare så närmast raljerar man och gör sig lustig över problemet i en reklamfilm som handlar om en person som har svårt att sätta gränser. Detta duger inte om man vill vara ”världsledande i spelansvar” och jag efterlyser följande åtgärder:

1) Minska reklambudgeten till låt säga max 100 mkr årligen.

2) Samma summa som spenderas på reklam bör satsas på förebyggande åtgärder för att motverka spelberoende.

3) Var tydliga i reklamen om spelens konstruktion och slumpens betydelse.

4) Gör ”lagom-reklamen” mer saklig och informativ och uppmana spelarna till att använda hjälp-verktygen och förklara att det faktiskt finns risker med spel.

5) Viss andel av budgeten bör användas till icke-kommersiell reklam och fungera mer avskräckande.

Det är bara att sätta ned foten och bestämma sig. Är spelmissbruk ett problem i Sverige eller är det inte?

Läs även andra bloggares åsikter om <a href=”http://bloggar.se/om/spelberoende” rel=”tag”>spelberoende</a>, <a href=”http://bloggar.se/om/spelmissbruk” rel=”tag”>spelmissbruk</a>, <a href=”http://bloggar.se/om/spelansvar” rel=”tag”>spelansvar</a>

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s