Kom igen Winberg…

När Margaretha Winberg i april tillträdde som ordförande för det statligt ägda spelbolaget Svenska Spel (SvS) så var hon kritisk till hur SvS tidigare hade skött sitt uppdrag. Nu skulle spelansvars-frågor lyftas ännu högre upp på styrelsens dagordning och inriktningen skulle bli mindre aggressiv och mer socialt ansvars-tagande. Det lät som musik i mina öron.

Nu har hon jobbat några månader och hon verkar redan ha gjort helt om. Det tycks viktigare för henne att göra sig populär bland sina nya kollegor än att i grunden förändra bolaget och värna om folkhälsan.

Helt plötsligt är hon helnöjd med på vilket sätt Svenska Spel sköter spelansvarsfrågor. Hon har meddelat att reklamen inte kommer att minska och att så länge det inte finns något utslag i EG-rätten så kommer SvS fortsätta med att aktivt rekrytera nya kunder och försöka få befintliga kunder att spela mer. Numera ser hon som sin främsta uppgift att kommunicera till befolkningen och till uppdragsgivarna att ”det är bra som det är”. Hon beskriver det som att det tidigare bara har handlat om ett kommunikationsproblem och att relationen mellan finansministern och styrelsen för SvS har varit för dålig.

Hon meddelar att det enligt SvS:s egna mätningar ”bara” är 2 % av befolkningen som är spelberoende och att den siffran har legat konstant. 

Här råder det dock stor oenighet. Problemet är enormt och ökar snabbt, menar spelberoendeföreningarna. Problemet är konstant och under kontroll, säger Svenska Spel. 

– ”De spelberoende ligger inte heller under vårt ansvar” säger Winberg. 

Det är ju känt att finansministern (som tillsatte Winberg) vill behålla spelmonopolet och det blir nu mer och mer uppenbart att han tillsatte Winberg med tanke på hennes gamla kontakter med flertalet kommissionärer  i Bryssel. Hotet om att EU-kommissionen skall stämma Svenska staten drogs nyligen tillbaka efter ett besök av Winberg där hon presenterade en lista som visade hur duktiga SvS är på spelansvar.

Winberg har själv erkänt att hon kan mycket lite om spel och ännu mindre om spelberoende. Jag var i Stockholm nyligen och föreläste för Svenska Spels produktområdeschefer på en konferens om spelansvar.  Winberg var i huset men avvek strax innan det var min tur på scenen. All respekt för Winberg och hennes pressade agenda men hade det inte varit ett synnerligen lämpligt tillfälle för den nybakade ordföranden att möta en livs levande spelmissbrukare?  I övrigt var det ett bra möte och en kreativ dialog.  Som jag har sagt tidigare så finns det mycket kompetens om spelansvar och spelberoende inom SvS men de har ingen möjlighet att använda den då det skulle kosta för mycket pengar i form av uteblivna intäkter.

Internationell forskning visar att de 2 % som är problemspelare står för mellan 20-50 % av omsättningen, beroende på spelform. Finansministern är sannolikt inte intresserad av att tappa denna intäkt.

Vid denna konferens lämnade jag över ett antal förslag på åtgärder. Det handlade om att leva upp till de överordnade syften som följer av den svenska spelregleringen och att värna om folkhälsan genom att stärka spelansvaret, dvs minska beroende, missbruk och kriminalitet. (Läs inlägget ”sammanfattning av åtgärder”). Efter Winbergs uttalanden i sommar så verkar det som om mitt dokument har åkt i papperskorgen.

Winberg återkommer ofta till fem ”selling points” med Svenska Spel. I konkurrens med andra, i Winbergs ögon, illegala spelpirater så tycker hon att kunderna skall välja SvS för att:

  • Det är Svenskt
  • Staten behöver intäkterna
  • Idrottsrörelsen behöver intäkterna
  • Det är säkert
  • Det är ansvarsfullt

De tre första argumenten förstår jag men kan någon tala om för mig på vilket sätt SvS är säkert och ansvarstagande. Jag har ju, som flera av er redan vet, varit en mycket stor kund under väldigt många år och jag har dessutom de senaste åren satt mig in i spelberoendeproblematik men jag förstår fortfarande inte vad de menar med dessa argument.

Winberg har lovat att 15 miljoner kronor skall satsas på ansvarsfull reklam under nästkommande halvår. Det motsvarar ca 8 % av deras marknadsföringsbudget.

Var det allt du hade att komma med Winberg? Jag vägrar att tro att det är så…

Läs även andra bloggares åsikter om <a href=”http://bloggar.se/om/spelberoende” rel=”tag”>spelberoende</a>, <a href=”http://bloggar.se/om/spelmissbruk” rel=”tag”>spelmissbruk</a>, <a href=”http://bloggar.se/om/spelansvar” rel=”tag”>spelansvar</a>

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s